Er zijn dingen die ik niet begrijp, nu moet ik toegeven dat er veel dingen zijn die ik niet begrijp. Ik vind dit niet erg, ik ben op een leeftijd gekomen dat ik niet meer alles hoef te begrijpen. Toen ik 20 was, snapte ik alles en hoefde je me niets meer te vertellen. Nu ik 33 ben snap ik een hoop niet en ik vind dat helemaal niet erg. Hoe ouder ik word, hoe minder ik snap. Dat schijnt zo te horen in je dertiger jaren. Ik vind het allemaal wel prima.
Iets wat ik bijvoorbeeld echt niet snap is marketing. Hier schijn je een HBO opleiding voor te moeten volgen. Ik vraag me wel eens af wat ze daar zoal leren. Volgens mij worden deze opleidingen deels bekostigd door de concurrent van het bedrijf waar je straks komt te werken.
Zo is de TPG begonnen met het vervangen van haar brievenbussen. De “oude” brievenbussen, die meestal pas sinds 2004 stonden, worden nu vervangen door een exemplaar is de nieuwe huiskleur, oranje. Dit alles omdat de TPG per 15 mei 2006 TNT zal gaan heten. Persoonlijk maakt het mij niet uit of ik mijn post nu in een rode, oranje of paars - geel gestippelde brievenbus deponeer, zolang mijn post maar aankomt. Waarschijnlijk zal er met deze operatie een flink bedrag gemoeid zijn, terwijl ik me meen te herinneren dat er bij de TPG nog niet zo lang geleden een flinke reorganisatie is geweest omdat men moest bezuinigen. Waarschijnlijk heeft men toen te drastisch bezuinigd en had men daarna wat geld over, wat er toe geleid heeft dat u binnenkort uw brief mag deponeren in een mooie koninklijk oranje brievenbus. Waarschijnlijk zal dit wel gemoeid gaan met een fikse tarief verhoging van uw brief of kaart.
Een andere marketingstrategie die ik niet snap zijn de nieuwe flessen van Coca-Cola. Sinds de invoering van deze nieuwe pet fles, is de prijs met gemiddeld zo’n 35 cent omhoog gegaan. Persoonlijk vind ik het niet zo erg, daar ik cola alleen gebruik voor het ontroesten van bouten en moeren. Maar het lijkt mij dat Pepsi Cola de lachende concurrent is met prijzen die nog steeds op het oude niveau liggen.
Al deze prachtige plannen worden verzonnen door slimme jongens en meisjes die marketing gestudeerd hebben. Ik heb geen marketing gestudeerd dus misschien dat ik het daarom niet snap, maar is het niet zo dat je marketing toepast omdat je omzet wilt verhogen? Of is marketing juist bedoeld om je klanten een poot uit te draaien en ze naar de concurrent te jagen?
"Toen ik 20 was, snapte ik alles en hoefde je me niets meer te vertellen. Nu ik 33 ben snap ik een hoop niet"
BeantwoordenVerwijderenGaat het wel goed met jou René? Want het beeld wat jij schertst lijkt volgens mij heel veel op "dementie" echter dat het bij jouw al op zo'n jonge leeftijd naar voren komt baard mij wel enige zorgen.
Nu ben ik geen reguliere cola drinker dus een eventuele prijs stijging is mij ontgaan, maar die nieuwe PET flessen zijn echt pet. Zo dun dat je er bijna niet in durft te knijpen en dan nog duurder ook, als je dat de consument kan verkopen is het hoogstaande marketing.
BeantwoordenVerwijderen